Κανόνες στην τάξη: Αμοιβές και Ποινές


Διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων μεταπτυχιακό

Η καλύτερη θεραπεία λένε είναι η πρόληψη και όχι η εκ των υστέρων αντιμετώπιση.

Από τα πιο σημαντικά και χρήσιμα πράγματα, όταν διδάσκουμε σε μία τάξη είναι η θέσπιση κανόνων συμπεριφοράς, ιδιαίτερα από την αρχή της χρονιάς. Οι κανόνες πρέπει να συζητηθούν με τους μαθητές και να γίνουν αποδεκτοί από όλους. Αφού συμφωνηθούν, μπορούμε να αναθέσουμε σε κάποιον ή κάποιους μαθητές να τους γράψουν και να τους αναρτήσουν στην τάξη. Δε χρειάζονται πολλοί, λίγοι και ξεκάθαροι. Κατά τη διάρκεια της χρονιάς φροντίζουμε να υπενθυμίζουμε τους κανόνες στους μαθητές και να κάνουμε ανασκόπησή τους, όποτε χρειάζεται και όποτε οι μαθητές θεωρούν ότι κάτι πρέπει να αλλάξει ή να αφαιρεθεί.

Οι κανόνες πρέπει να περιστρέφονται γύρω από τα θέματα:

  • της φασαρίας μέσα στην τάξη (ομιλίες, γέλια, ψίθυροι, κινήσεις)
  • του χρόνου (καθυστέρηση προσέλευσης)
  • του σεβασμού μεταξύ καθηγητή και μαθητών και μεταξύ των μαθητών (όχι αρνητικοί χαρακτηρισμοί, χλευασμός, ειρωνεία, κ.λπ)

Ας δούμε μερικές αμοιβές που μπορούμε να υιοθετήσουμε, πάντα κατόπιν συνεννοήσεως με τους μαθητές:

Όσοι μαθητές επιδεικνύουν συστηματικά καλή διαγωγή μέσα στην τάξη θα λαμβάνουν ως αμοιβή (καλό είναι να έχουμε καθημερινά μέσα στο μάθημα ένα μπλοκάκι στο οποίο θα σημειώνουμε ποιος μαθητής επέδειξε καλή συμπεριφορά και ποιος προβληματική, ώστε να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις):

  • Λεκτικό έπαινο από τον δάσκαλο
  • Δυνατότητα επιλογής διαφορετικής εργασίας από αυτή που ανατίθεται, αν δεν είναι στα ενδιαφέροντά του/της
  • Επιλογή μιας δραστηριότητας από τον ίδιο/α σχετική με το μάθημα
  • Επιστολή επαίνου στους γονείς
  • Δυνατότητα αποχώρησης 10 λεπτά πριν από την ολοκλήρωση του μαθήματος (έπειτα από συμφωνία βέβαια με τη διεύθυνση του σχολείου)
  • Συμμετοχή των μαθητών σε εξωσχολικές δραστηριότητες, εκπαιδευτικές εκδρομές σε Ελλάδα και εξωτερικό
  • Αν όλη η τάξη ακολουθεί τους κανόνες, πέντε λεπτά πριν το τέλος του μαθήματος μπορούν να παίξουν κάποιο παιχνίδι (π.χ όνομα- ζώο-φυτό-πράγμα, κρεμάλα, κ.ά).

Μετά τις αμοιβές, καλό είναι να παρουσιάσουμε στους μαθητές ποιες είναι οι επιπτώσεις μιας συστηματικά ανεπιθύμητης συμπεριφοράς και μη συμμόρφωσης με τους κανόνες που έχουν συμφωνηθεί, ώστε να έχουν τη δυνατότητα σύγκρισης:

  • Απομάκρυνση από την τάξη σε χώρο όπου θα αναλάβει μια εργασία, εφόσον έχει γίνει προηγουμένως ενημέρωση του διευθυντή του σχολείου (συνήθως ανεπιθύμητη δουλειά, που τη βλέπει ως αγγαρεία)
  • Καταγραφή στο ποινολόγιο
  • Ενημέρωση γονέων
  • Ενημέρωση διευθυντή σχολείου
  • Αφαίρεση προνομίων που είχε κερδίσει με πρότερη καλή διαγωγή
  • Μη δυνατότητα συμμετοχής στους κυκλικούς χρόνους
  • Παραμονή στην τάξη και γραφή άσκησης μετά την αποχώρηση (δέκα λεπτά νωρίτερα) των μαθητών που κέρδισαν με την καλή συμπεριφόρά τους αυτήν την αμοιβή.

Σημείωση: Είναι σημαντικό οι παραπάνω αμοιβές και κυρώσεις να τηρούνται ευλαβικά και να εφαρμόζονται· αν μείνουν στα λόγια, τότε έχουμε χάσει το παιχνίδι της βελτίωσης της μαθητικής συμπεριφοράς.

ντ1

Εντοπισμός των αιτιών της προβληματικής συμπεριφοράς στο σχολείο

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να καταλάβουμε πώς, οι μαθητές που είναι δυσαρεστημένοι από το σχολείο και τα μαθήματα, νιώθουν για το μαθησιακό περιβάλλον και τους καθηγητές τους και τι σκέπτονται για τον εαυτό τους ως μαθητές. Ωραία τα παραπάνω, με ποιο τρόπο όμως θα βρούμε, για ποιο λόγο αντιδρά έτσι ο μαθητής; 1. Μία παιδαγωγική τεχνική εύρεσης […]

0 comments
teaching

ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ: ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΜΙΑΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

 ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ:   ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΜΙΑΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ αλλαγή της οπτικής γωνίας – τροποποίηση της σκέψης πάνω στο πρόβλημα (= αναστοχασμός και αναπλαισίωση) συνεργατική δυνατότητα και θετική εναλλακτική ερμηνεία ρόλος του ντεντέκτιβ (= ερωτήσεις για τη διαλεύκανση των προβλημάτων) αναζήτηση θετικών κινήτρων στα προβλήματα συμπεριφοράς ενθάρρυνση της προβληματικής συμπεριφοράς με διαφορετικό τρόπο αξιοποίηση του χιούμορ […]

0 comments
3

Διδακτικές προσεγγίσεις για μια αποτελεσματική μάθηση

Διαθεματική προσέγγιση Η απόκτηση της γνώσης και η μάθηση σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο, όπως είναι ο κόσμος που ζούμε σήμερα, φαίνεται να προϋποθέτει δεξιότητες και ικανότητες, ώστε οι μαθητές να λειτουργούν ως μελλοντικοί πολίτες με κριτική σκέψη και δικαίωμα στην επιλογή. (Δημητρίου, 2004). Στην αποσπασματική και παθητική μεταβίβαση γνώσεων που χαρακτηρίζει το παραδοσιακό σχολείο, […]

0 comments
badteacher

Σχέσεις εξουσίας και ανυπακοής στο σχολείο

Ένα ζήτημα που δεν έχει ερευνηθεί τόσο ή τουλάχιστον δεν έχει δοθεί μεγάλη σημασία σε αυτό είναι των σχέσεων εξουσίας και ανυπακοής μεταξύ του σχολείου και των μαθητών. Όταν μιλάμε για σχέσεις εξουσίας και ανυπακοής αναφερόμαστε τόσο στα κορίτσια όσο και στα αγόρια και εννοούμε την τάση των μαθητών να επιβληθούν με κάποιο τρόπο απέναντι […]

0 comments
3

Μια οικοσυστημική προσέγγιση για το σχολείο

Η έρευνα έχει δείξει ότι τα επιτυχημένα σχολεία είναι αυτά που έχουν δημιουργήσει ένα θετικό σχολικό κλίμα που βασίζεται στην έννοια της συλλογικότητας και των ηθικών αξιών. Η καλλιέργεια του πνεύματος της ομάδας και η προσέγγιση ολόκληρης της σχολικής κοινότητας στην προαγωγή της καλής συμπεριφοράς και την ανάπτυξη της κοινωνικότητας είναι θεμελιώδεις αρχές της μεθόδου circle […]

0 comments
epithetikotita-sxoleio

Κατανοώντας τη μαθητική συμπεριφορά

« Ο μαθητής δεν έχει ανάγκη ούτε από την αυστηρότητα ούτε από την ανεκτικότητα του εκπαιδευτικού. Αυτό που χρειάζεται είναι η ουσιαστική συμμετοχή του σε μια διαδικασία που θα δρομολογεί τους όρους θέσπισης και τήρησης των κανόνων της σχολικής ζωής, οι οποίοι θα εξασφαλίζουν δικαιώματα και καθήκοντα σε όλους». (Θ. Τσιριγώτης, «Παρατηρήσεις για τη στάση ενός δασκάλου μέσα […]

0 comments
1

Η απειθαρχία στο εκπαιδευτικό περιβάλλον

H πειθαρχία μέσα στο εκπαιδευτικό περιβάλλον αποτελεί το πιο σημαντικό και πολυσύνθετο πρόβλημα που απασχολεί τους νέους εκπαιδευτικούς σε όλο το δυτικό κόσμο και όχι μόνο. Δεν υπάρχει εκπαιδευτικός που να μην αντιμετώπισε έστω και μία φορά στην επαγγελματική του πορεία φαινόμενα απειθαρχίας εκ μέρους των μαθητών. Οι ψυχολόγοι καταγράφουν σε έρευνες και από την […]

0 comments