Τα 8 στάδια μιας δειγματοληπτικής έρευνας


Η δειγματοληπτική έρευνα είναι πολύ σημαντική στις μέρες και αρκετά εφαρμοσμένη διότι είναι δύσκολο να εξετάσουμε στο σύνολο του πληθυσμού. Παρέχει ταχύτητα και δίνεται η δυνατότητα να μελετηθούν περισσότερα χαρακτηριστικά της εξεταζόμενης ομάδας με ακρίβεια διότι μειώνονται τα σφάλματα τα παρατήρησης.

Η δειγματοληψία είναι η τεχνική επιλογής ενός μέρος του πληθυσμού.

Ο πληθυσμός είναι τα άτομα μιας προς μελέτη ομάδας που θέλει να προσεγγίσει η έρευνα.

Το δείγμα είναι το υποσύνολο του πληθυσμού, το οποίο είναι αντιπροσωπευτικό, επαρκή αριθμητικά σαν να αποτελεί μια μικρογραφία του πραγματικού πληθυσμού.

Η επιλογή του δείγματος στηρίζεται σε κάποιες συγκεκριμένες μέθοδοι που στηρίζονται στην «τύχη». Βασικές μέθοδοι είναι οι εξής:

1%ce%b1

 

Ο σχεδιασμός μιας δειγματοληπτικής έρευνας περιλαμβάνει οχτώ στάδια:

  1. Επιλογή προβλήματος για την διεξαγωγή έρευνας
  2. Ορισμός ερευνητικών ερωτημάτων –υποθέσεων
  3. Εκλογή ερευνητικής στρατηγικής και χαρακτηριστικών του ερευνώμενης ομάδας
  4. Επιλογή μεθοδολογίας δειγματοληψίας
  5. Επιλογή δεδομένων, είδη δειγμάτων, τυχαίοι αριθμοί, εκπόνηση και συμπλήρωση ερωτηματολογίου
  6. Μέθοδοι στατιστικής ανάλυσης των δεδομένων της έρευνας
  7. Εκπόνηση ερευνητικών αναφορών για να συγκριθούν με τα καινούρια ευρήματα.
  8. Επεξεργασία των αποτελεσμάτων της έρευνας και ανάληψη πρωτοβουλιών.

Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω οι δειγματοληπτικές έρευνες περιλαμβάνουν ένα ερωτηματολόγιο  το οποίο χορηγείται με τους εξής βασικούς τρόπους :

  • Αυτό συμπλήρωση
  • Πρόσωπο με πρόσωπο συνέντευξη
  • Τηλεφωνική συνέντευξη

Από τη συμπλήρωση των ερωτηματολογίων συλλέγονται δεδομένα  από αντιπροσωπευτικά δείγματα τα οποία στη συνέχεια εξετάζονται ώστε να διεξάγουν τα ανάλογα συμπεράσματα που αναμένονται ή καινούρια που δεν είχαν προβλεφθεί.

Αντιλαμβανόμαστε ότι οι έρευνες είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μας. Τις συναντούμε στην τηλεόραση, στην εργασία μας, σε μια αγορά ενός προϊόντος. Άλλες φορές τα αποτελέσματα μας ενδιαφέρουν και άλλοτε τα προσπερνάμε αφήνοντας όμως κάποιο συμπέρασμα.

Ο ερευνητής επιπλέον παίζει σημαντικό ρόλο στην ερευνητική διεργασία. Η προσωπικότητα του, οι σκέψεις του, οι σκοποί του, τα αισθήματά του, η εθνικότητά του, η φυλετική του ιδιαιτερότητα, η κοινωνική του τάξη, το φύλο του, οι προσωπικές του προτιμήσεις, η θρησκεία του, η εργασιακή του εμπειρία, το οικογενειακό του παρελθόν, η εκπαίδευσή του εναποθέτουν επιρροές στην έρευνά του.

Έτσι λοιπόν στο συγκριμένο διφορούμενο περιβάλλον με τα διάφορα κοινωνικά φαινόμενα που πλήττουν την καθημερινότητα μας (μετανάστευση, προσφυγικό, ανεργία , επαγγελματική κακοποίηση, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες) ο ερευνητής καλείται με τα εφόδια του και τις γνώσεις που έχει αποκτήσει για την μεθοδολογία των δειγματοληπτικών ερευνών καλείται να δώσει απαντήσεις στα σύγχρονα ερωτήματα και να προσφέρει νέα γνώση.

Νομικού Πηνελόπη ΜSc

Η δειγματοληπτική έρευνα και η πρακτική της

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε κοινωνικούς επιστήμονες, ερευνητές, φοιτητές και σκοπεύει να δείξει αναλυτικά τον τρόπο διεξαγωγής μια δειγματοληπτικής έρευνας, τι ερωτήματα θα θέσει και πώς, ποια μέθοδο θα ακολουθήσει και με ποιον τρόπο θα συλλέξει τα δεδομένα του.