ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ: ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΜΙΑΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ


 ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ:   ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΜΙΑΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

  • αλλαγή της οπτικής γωνίας – τροποποίηση της σκέψης πάνω στο πρόβλημα (= αναστοχασμός και αναπλαισίωση)
  • συνεργατική δυνατότητα και θετική εναλλακτική ερμηνεία
  • ρόλος του ντεντέκτιβ (= ερωτήσεις για τη διαλεύκανση των προβλημάτων)
  • αναζήτηση θετικών κινήτρων στα προβλήματα συμπεριφοράς
  • ενθάρρυνση της προβληματικής συμπεριφοράς με διαφορετικό τρόπο
  • αξιοποίηση του χιούμορ
  • εστίαση σε ό,τι δεν αποτελεί πρόβλημα
  • αλλαγή του εαυτού μας (= λεξιλόγιο, ύφος, κίνηση κλπ)
  • εντοπισμός αλλαγών μετά από τις προσπάθειες

 

Eκπαιδευτικη διοίκηση μεταπτυχιακό

1.  ΑΝΑΠΛΑΙΣΙΩΣΗ

Πώς να σκεφτείτε το πρόβλημα διαφορετικά

Σκεφτείτε ένα πρόβλημα που έχετε τον τελευταίο καιρό. Συνήθως τα προβλήματα αυτά έχουν ονόματα και πρόσωπα. Σκεφτείτε μια πραγματική κατάσταση με πραγματικούς ανθρώπους που αποτελεί τον τελευταίο καιρό πρόβλημα για σας. Κρατήστε σημειώσεις για τον εαυτό σας.

Περιγράψτε τι συμβαίνει στην προβληματική κατάσταση. Ποιος κάνει τι;

Πότε το κάνει; Ποιος άλλος εμπλέκεται;

Πώς ανταποκρίνεστε εσείς συνήθως στην προβληματική συμπεριφορά;

Ποιο είναι το συνηθισμένο αποτέλεσμα;

Ποια είναι η τωρινή σας ερμηνεία για το λόγο για τον οποίο το πρόσωπο

συμπεριφέρεται με αυτόν τον τρόπο;

Ποιες θετικές εναλλακτικές ερμηνείες θα μπορούσε να υπάρξουν γι’ αυτή τη συμπεριφορά;
Βασισμένοι σε μια ή περισσότερες από αυτές τις θετικές ερμηνείες της συμπεριφοράς του ατόμου, πώς θα μπορούσατε να αντιδράσετε με διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι στο  παρελθόν; Τι θα μπορούσατε πραγματικά να πείτε ή να κάνετε με βάση μία  από τις θετικές ερμηνείες;

2.  ΘΕΤΙΚΗ ΥΠΟΔΗΛΩΣΗ ΚΙΝΗΤΡΩΝ

Αναζητώντας θετικά κίνητρα στα προβλήματα συμπεριφοράς

Σκεφτείτε ένα πρόβλημα που έχετε τελευταία. Κρατήστε σημειώσεις. Να είστε όσο το δυνατόν πιο σαφείς.

Τι κάνει το άτομο; Πότε το κάνει; Ποιος άλλος εμπλέκεται;
Πώς ανταποκρίνεστε εσείς συνήθως; Ποιο αποτέλεσμα έχετε;
Γιατί νομίζετε ότι το άτομο το κάνει αυτό; Ποια νομίζετε ότι είναι τα κίνητρα του ατόμου γι’ αυτή τη συμπεριφορά;
Ποια θετικά κίνητρα θα μπορούσε να υπάρχουν γι’ αυτή τη συμπεριφορά;
Βασισμένοι σε ένα ή περισσότερα από αυτά τα θετικά κίνητρα της συμπεριφοράς, πώς θα μπορούσατε να ανταποκριθείτε διαφορετικά απ’ ό,τι στο παρελθόν;

Τι θα μπορούσατε πραγματικά να πείτε ή να κάνετε με βάση ένα από τα θετικά κίνητρα;

 3.  ΘΕΤΙΚΗ ΥΠΟΔΗΛΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΩΝ

Αναζητώντας θετικές λειτουργίες στα προβλήματα συμπεριφοράς

Σκεφτείτε ένα πρόβλημα που έχετε τελευταία. Κρατήστε σημειώσεις για τον εαυτό σας. Να είστε όσο γίνεται σαφέστεροι στην περιγραφή της προβληματικής συμπεριφοράς.

Ποιος κάνει τι, πότε, σε ποιον κλπ;
Πώς αντιδράτε εσείς συνήθως και με ποιο αποτέλεσμα;
Ποιες είναι μερικές από τις λειτουργίες αυτής της

συμπεριφοράς που βλέπετε στο παρόν;

Ποιες θα μπορούσε να είναι θετικές οικοσυστημικές

λειτουργίες αυτής της συμπεριφοράς;

Σημείωση:

Μια λειτουργία δεν είναι απαραίτητα ένα επιδιωκόμενο

αποτέλεσμα. Μια λειτουργία είναι ένας παράγοντας που σχετίζεται ή εξαρτάται από άλλους παράγοντες. Έτσι, αν συμβαίνει το Α, τότε κάντε το Β, το Γ και το Δ.

Στηριγμένοι σε μία ή περισσότερες από αυτές τις οικοσυστημικές λειτουργίες, πώς θα μπορούσατε να αντιδράσετε με διαφορετικά απ’ ό,τι στο παρελθόν;

Τι θα μπορούσατε πραγματικά να πείτε ή να κάνετε βασισμένοι σε μία από αυτές τις θετικές λειτουργίες;

4.  ΕΝΘΑΡΡΥΝΟΝΤΑΣ ΤΗ ΣΥΝΕΧΙΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

Σκεφτείτε ένα πρόβλημα που έχετε τελευταία. Κρατήστε σημειώσεις για τον εαυτό σας. Να είστε κατά το δυνατόν σαφείς στην περιγραφή της προβληματικής συμπεριφοράς.

Ποιος κάνει τι, πότε, σε ποιον κλπ;
Πώς αντιδράτε εσείς συνήθως, για να κάνετε το άτομο να σταματήσει την προβληματική συμπεριφορά; Ποιο αποτέλεσμα έχετε;
Με ποιους τρόπους θα μπορούσε η συμπεριφορά να εμφανιστεί διαφορετικά; Π.χ. σε διαφορετικό μέρος ή χρόνο, με διαφορετικό τρόπο ή για διαφορετικό λόγο.
Πώς θα μπορούσατε να επηρεάσετε το άτομο να εκδηλώσει την τροποποιημένη συμπεριφορά έτσι, ώστε αυτή να αντιμετωπίζεται με θετικό τρόπο;

5.  Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΚΕΡΚΟΠΟΡΤΑΣ

Επηρεάζοντας έμμεσα το πρόβλημα

Σκεφτείτε ένα άτομο (ή μία ομάδα) του οποίου η συμπεριφορά αποτελεί τελευταία πρόβλημα για σας. Κρατήστε σημειώσεις για τον εαυτό σας.

Περιγράψτε τις μη προβληματικές συμπεριφορές ή χαρακτηριστικά ενός ατόμου (ή μιας ομάδας) του οποίου η συμπεριφορά είναι πρόβλημα για σας.
Απαριθμήστε τις καταστάσεις στις οποίες μια συμπεριφορά του ατόμου αυτού (ή της

ομάδας) δεν αποτελεί πρόβλημα για σας.

Επιλέξτε ένα στοιχείο απ’ όσα απαριθμήσατε, που θα ήταν το ευκολότερο για σας να το σχολιάσετε θετικά και με ειλικρίνεια.
Στηριγμένοι στο στοιχείο που επιλέξατε, τι θα μπορούσατε να πείτε με ειλικρίνεια και θετικό τρόπο στο άτομο (ή στην ομάδα) του οποίου η συμπεριφορά είναι προβληματική για σας; Σε ποια περίσταση θα το πείτε;

  

6.  ΕΝΤΟΠΙΖΟΝΤΑΣ ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ

Εστιάζοντας την προσοχή σε ό,τι δεν αποτελεί πρόβλημα

Σκεφτείτε ένα άτομο του οποίου η συμπεριφορά αποτελεί τελευταία πρόβλημα για σας. Σημειώστε τις απαντήσεις σας στις επόμενες ερωτήσεις.

Καταγράψτε τις καταστάσεις στις οποίες το άτομο που προσδιορίσατε δεν παρουσιάζει τη συμπεριφορά που σας δημιουργεί πρόβλημα.
Σημειώστε όποιες διαφορές μπορείτε να προσδιορίσετε ανάμεσα στις προβληματικές και τις μη προβληματικές καταστάσεις.
Καταγράψτε τις συμπεριφορές, τα προτερήματα και τα χαρακτηριστικά του ατόμου που προσδιορίσατε, για τα οποία δεν επιθυμείτε καμιά αλλαγή.
Προσδιορίστε τις δικές σας αντιδράσεις που ήδη έχουν θετικό αποτέλεσμα σε σχέση με το συγκεκριμένο άτομο. Ποια είναι τα διαφορετικά στοιχεία των αντιδράσεών σας σ’ αυτές τις μη προβληματικές καταστάσεις;
Κάντε ένα σχέδιο, για να χρησιμοποιήσατε όσα μάθατε απαντώντας στις παραπάνω ερωτήσεις, ώστε να πολλαπλασιάσετε το χρόνο που αφιερώνετε στις μη προβληματικές συμπεριφορές.
center

Σενάρια και παιχνίδια circle time

1.  Προτερήματα και ελαττώματα Προθέρμανση Ένα παιχνίδι που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην προθέρμανση είναι η δημιουργία μικρών ομάδων ανάλογα με την κατηγορία στην οποία εντάσσεται ο κάθε μαθητής. Ο καθηγητής αναφέρει διάφορες κατηγορίες, όπως: οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται για τα Μαθηματικά, όσοι έχουν γεννηθεί καλοκαίρι, οποιοσδήποτε φορά παπούτσι 37νο., κ.ά Όποιοι ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες μπαίνουν […]

0 comments
εξ αποστάσεως σεμινάρια για εκπαιδευτικούς

Εφαρμόζοντας τον κυκλικό χρόνο

Φάση προθέρμανσης  Είναι καλό να ξεκινά κάθε συζήτηση με ένα παιχνίδι. Αυτό θα δημιουργήσει ένα πνεύμα ομαδικότητας και θα ενθαρρύνει τους μαθητές για μια ανοιχτή συζήτηση. Το γεγονός ότι οι μαθητές βρίσκονται στο στάδιο της εφηβείας, δεν θα πρέπει να αποθαρρύνει τον εκπαιδευτικό για την υλοποίηση του παιχνιδιού ούτε να παρερμηνευτεί ως κάτι παιδιάστικο και […]

0 comments
images (1)

Tι είναι η μέθοδος Circle time;

Αν θέσουμε το ερώτημα κατά πόσο αρκεί η άριστη διδασκαλία από πλευράς επιστημονικής κατάρτισης και γνώσεων του εκπαιδευτικού και ένα άριστο σχολικό πρόγραμμα για την ενεργό συμμετοχή και θετική επίδοση όλων των μαθητών σε μία εκπαιδευτική μονάδα η απάντηση που θα πάρουμε είναι πως όχι μόνο δεν αρκούν, αλλά ίσως χαρακτηρίζονται και δευτερεύουσας σημασίας μέσα […]

0 comments
1

Κανόνες στην τάξη: Αμοιβές και Ποινές

Η καλύτερη θεραπεία λένε είναι η πρόληψη και όχι η εκ των υστέρων αντιμετώπιση. Από τα πιο σημαντικά και χρήσιμα πράγματα, όταν διδάσκουμε σε μία τάξη είναι η θέσπιση κανόνων συμπεριφοράς, ιδιαίτερα από την αρχή της χρονιάς. Οι κανόνες πρέπει να συζητηθούν με τους μαθητές και να γίνουν αποδεκτοί από όλους. Αφού συμφωνηθούν, μπορούμε να […]

0 comments
confidence2-660

Τρόποι βελτίωσης της αυτοπεποίθησης του εκπαιδευτικού

Χρυσές στιγμές Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργήσουν μια στιγμή της ημέρας για τον εαυτό τους που θα τους χαλαρώνει και θα τους κάνει να ξεφεύγουν από τα προβλήματα και το στρες. Αυτό μπορεί να είναι οτιδήποτε ηρεμεί κάποιον, όπως ένας ζεστός καφές, ένα σταυρόλεξο, το διάβασμα ενός βιβλίου, η αγαπημένη μουσική. Κάποιοι εκπαιδευτικοί συνήθως φτάνουν […]

0 comments
bullying-1

Προτάσεις για βελτίωση της σχολικής συμπεριφοράς

Οι προτάσεις που ακολουθούν δεν αποτελούν έναν απόλυτο κανόνα. Όταν, όπως προαναφέραμε, η τάξη αποτελεί ένα πολύπλοκο και πολυδιάστατο κοινωνικό περιβάλλον, δε σημαίνει ότι υπάρχουν εύκολες και μετρήσιμες απαντήσεις. Ούτε ότι μπορούν να εφαρμοστούν σε όλα ανεξαιρέτως τα σχολικά περιβάλλοντα. Αν όμως χρησιμοποιήσετε αυτές τις προτάσεις ως έναν μπούσουλα για την αντιμετώπιση δυσάρεστων καταστάσεων και […]

0 comments
εξ αποστάσεως σεμινάρια για εκπαιδευτικούς

Αυτοπεποίθηση του εκπαιδευτικού

Η συναισθηματική νοημοσύνη έχει αποδειχθεί ότι έχει θετική σχέση με την  εργασιακή επιτυχία του ατόμου. Πιο συγκεκριμένα, οι άνθρωποι που είναι σίγουροι για τον εαυτό  τους και τις δυνάμεις τους, που μπορούν να προσαρμόζουν τη διάθεσή τους ανάλογα με την  περίσταση, που μπορούν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των άλλων και να μπαίνουν στη θέση  τους, […]

0 comments
management

Όταν οι μαθητές έρχονται καθυστερημένα στο μάθημά

Καλό είναι, όταν ένας μαθητής μπαίνει αργοπορημένος μέσα στην τάξη, να μην τον ρωτήσουμε: «Γιατί άργησες; Πού ήσουν;». Η ερώτηση αυτή έχει χαρακτηριστικά ανάκρισης και δεν πρόκειται να βελτιώσει την κατάσταση΄το αντίθετο, μπορεί να επιδεινώσει τη συμπεριφορά του μαθητή. Ας δούμε ένα παράδειγμα αντιμετώπισης μιας τέτοιας κατάστασης: -Καθηγητής: [Καλωσορίζει το μαθητή στην είσοδο της τάξης]. Καλώς […]

0 comments
ντ1

Εντοπισμός των αιτιών της προβληματικής συμπεριφοράς στο σχολείο

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να καταλάβουμε πώς, οι μαθητές που είναι δυσαρεστημένοι από το σχολείο και τα μαθήματα, νιώθουν για το μαθησιακό περιβάλλον και τους καθηγητές τους και τι σκέπτονται για τον εαυτό τους ως μαθητές. Ωραία τα παραπάνω, με ποιο τρόπο όμως θα βρούμε, για ποιο λόγο αντιδρά έτσι ο μαθητής; 1. Μία παιδαγωγική τεχνική εύρεσης […]

0 comments
teaching

ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ: ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΜΙΑΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

 ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ:   ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΜΙΑΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ αλλαγή της οπτικής γωνίας – τροποποίηση της σκέψης πάνω στο πρόβλημα (= αναστοχασμός και αναπλαισίωση) συνεργατική δυνατότητα και θετική εναλλακτική ερμηνεία ρόλος του ντεντέκτιβ (= ερωτήσεις για τη διαλεύκανση των προβλημάτων) αναζήτηση θετικών κινήτρων στα προβλήματα συμπεριφοράς ενθάρρυνση της προβληματικής συμπεριφοράς με διαφορετικό τρόπο αξιοποίηση του χιούμορ […]

0 comments