Σενάρια και παιχνίδια circle time


1.  Προτερήματα και ελαττώματα

Προθέρμανση

Ένα παιχνίδι που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην προθέρμανση είναι η δημιουργία μικρών ομάδων ανάλογα με την κατηγορία στην οποία εντάσσεται ο κάθε μαθητής. Ο καθηγητής αναφέρει διάφορες κατηγορίες, όπως:

  • οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται για τα Μαθηματικά,
  • όσοι έχουν γεννηθεί καλοκαίρι,
  • οποιοσδήποτε φορά παπούτσι 37νο., κ.ά

Όποιοι ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες μπαίνουν στον κύκλο. Οι μαθητές στη συνέχεια πρέπει να θυμούνται ποιοι ανήκουν σε κάθε κατηγορία, όπως θυμούνται για τον εαυτό τους.

Στη συνέχεια μοιράζεται ένα ερωτηματολόγιο στους συμμετέχοντες, το οποίο καλούνται να το απαντήσουν με όσο το δυνατόν περισσότερη ειλικρίνεια. Όταν τελειώσουν, ο εκπαιδευτικός παροτρύνει τους μαθητές να συζητήσουν τις απαντήσεις τους με κάποιον από τον κύκλο που εμπιστεύονται, ώστε να δουν αν αυτό το πρόσωπο συμφωνεί με ό,τι έχουν συμπληρώσει.

 

Όνομα:

 

Σημείωσε ένα χ στη στήλη που περιγράφει πόσο καλός/ή είσαι σε κάτι ή το αντίθετοΚαλός/ήΑρκετά καλός/ήΌχι πολύ καλός/ήΚακός/ή
Είμαι συνεπής σε ό,τι μου ανατίθεται    
Λέω την αλήθεια    
Είμαι εργατικός/ή    
Πετυχαίνω τους στόχους που θέτω    
Βοηθώ τους άλλους    
Είμαι ειλικρινής    
Σκέφτομαι τους άλλους    
Μπαίνω στη θέση των άλλων    
Κάνω εύκολα φίλους    
Έχω αυτοπεποίθηση    

εμπνευσμένο από Mosley, J. and Tew, M., (1999),

Quality Circle Time in the Secondary School – A Handbook of Good Practice

Συζήτηση

Ο καθηγητής προκαλεί έναν κύκλο συζητήσεων σχετικών με το θέμα. Ενδεικτικά μπορεί να ρωτήσει:

  • Γνωρίζεις απόλυτα τις ικανότητές σου και τις αδυναμίες σου;
  • Ποια προτερήματα θεωρείς ότι είναι τα πιο επιθυμητά;
  • Τι σκέφτονται οι άνθρωποι για τις ικανότητες των άλλων ανθρώπων; Γιατί σκέφτονται έτσι;
  • Τι πιστεύεις ότι πρέπει να αποκτήσεις για να είσαι καλύτερος;
  • Τι πρέπει να βελτιώσεις;
  • Οι άνθρωποι αναγνωρίζουν τις αδυναμίες και τα λάθη τους; Αν όχι, γιατί το κάνουν;
  • Πώς αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι τις δύσκολες καταστάσεις; Μπορούν όλοι να το κάνουν;
  • Έχει κανείς κάποια ιδέα για το πώς θα μπορούσαμε να αντιμετωπίσουμε μια δύσκολη κατάσταση;
  • Έχει βρεθεί κανείς σε δύσκολη κατάσταση που θα ήθελε να τη μοιραστεί μαζί μας για να τον βοηθήσουμε;

Οι απαντήσεις μπορούν να ξεκινούν έτσι:

  • Αυτό που θαυμάζω είναι…
  • Θα προτιμούσα να…
  • Δεν μου αρέσει οι άνθρωποι να…
  • Θα βοηθούσε αν εσύ…;
  • Θα βοηθούσε αν εγώ…;
  • Θα βοηθούσε αν εμείς…;

Ολοκλήρωση

Ενθαρρύνουμε τα μέλη να προσέξουν τις δυνατότητες των άλλων και να τους ευχαριστήσουν γι’ αυτό.

Ο κάθε μαθητής ολοκληρώνει τη φράση: «Αυτό στο οποίο είμαι πολύ καλός/ή και μου αρέσει πάνω μου είναι…»

2.  Η θετική σκέψη για τους άλλους

Προθέρμανση

Ο καθηγητής προτρέπει τους μαθητές να σκεφτούν διάφορα καλά πράγματα για τους συμμαθητές τους, όπως είσαι ευγενικός, έχεις ωραία μάτια, έχεις χιούμορ, νοιάζεσαι για τους άλλους, μιλάς ωραία κ.ά. Ιδιαίτερη προσοχή και βοήθεια πρέπει να δοθεί σε μαθητές που δυσκολεύονται να βρουν κάποιο κοπλιμέντο.

Συζήτηση

Η συζήτηση του κυκλικού χρόνου θα περιλαμβάνει ερωτήσεις γύρω από το θέμα της φιλοφρόσυνης:

  • Γιατί χρειάζεται να δίνουμε και να λαμβάνουμε κοπλιμέντα;
  • Για ποιους λόγους κάποιες φορές είναι δύσκολο να εκφράσουμε μια θετική σκέψη για κάποιον ή το αντίστροφο για εμάς τους ίδιους;
  • Γιατί ένα καλό σχόλιο είναι σημαντικό για τους ανθρώπους; Τι τους προσφέρει;
  • Είναι κανείς που δεν έχει σκεφτεί καλά πράγματα για άλλους ανθρώπους; Θα μπορούσε να σκεφτεί θετικά για αυτούς; ας μας πει τι ακριβώς.
  • Θα ήθελε κανείς από την ομάδα κάποια συμβουλή για το πώς να σκέφτεται θετικά για τους άλλους ή τι χρειάζεται για να αποφύγει τις αρνητικές σκέψεις;

Οι απαντήσεις μπορούν να ξεκινούν έτσι:

  • Πρέπει να είμαστε θετικοί στη σκέψη γιατί…
  • Ένα καλό σχόλιο είναι σημαντικό διότι…
  • Θα βοηθούσε αν εσύ…;
  • Θα βοηθούσε αν εγώ…;
  • Θα βοηθούσε αν εμείς…;

Ολοκλήρωση

Ενθαρρύνουμε τα μέλη της συζήτησης να κλείσουν με ένα κομπλιμέντο για έναν/μία συμμαθητή/τρια τους και να θέσουν στόχο μέχρι το τέλος της εβδομάδας να διατυπώνουν ένα θετικό σχόλιο για κάποιον κάθε μέρα και να λένε «ευχαριστώ» όταν λαμβάνουν αντίστοιχα κάποια φιλοφρόνηση (Mosley and Tew,1999).

3. Ποιος-α είμαι

Προθέρμανση

Ο καθηγητής έχει συμπληρώσει κάρτες με ονόματα επωνύμων (από τον αθλητικό χώρο, τον καλλιτεχνικό, την ιστορία, κ.ά). Μοιράζει τις κάρτες τυχαία στους μαθητές και οι συμμετέχοντες ρωτούν ο ένας τον άλλο ποιος είναι. Ο κάθε μαθητής αναφέρει ποιος επώνυμος είναι στην κάρτα και ένα χαρακτηριστικό του, π.χ Είμαι ο/η… και κάνω/έχω/είμαι…

Δεν ξεχνάμε την υπενθύμιση των κανόνων και την εφαρμογή τους. Απαγορεύεται οποιοδήποτε γέλιο ή χλευασμός του χαρακτήρα κάποιου.

Στη συνέχεια μοιράζει στα μέλη ένα φύλλο που πρέπει να συμπληρώσουν και αφορά το προσωπικό προφίλ καθενός.

Το προσωπικό προφίλ του/της ……………………………………………….

 

Αυτό που μου αρέσει περισσότερο στην εμφάνισή μου είναι……………………………………

Αυτό που μου αρέσει λιγότερο στην εμφάνισή μου είναι………………………………………..

Το αγαπημένο μου παιχνίδι είναι……………………………………………….

Η μουσική που μου αρέσει είναι……………………………………………….

Η αγαπημένη μου ασχολία είναι……………………………………………….

Η καλύτερη μέρα  του χρόνου είναι……………………………………………..

Ένα πράγμα στο οποίο είμαι καλός/ή είναι…………………………………………

Ένα πράγμα που δεν μου αρέσει είναι……………………………………………….

Δε νιώθω άνετα όταν……………………………………………….

Ένα πράγμα που θα ήθελα να μάθω είναι………………………………………..

Το άτομο που θαυμάζω είναι……………………………………………….

Το καλύτερο μάθημα στο σχολείο είναι…………………………………………..

Ένα πράγμα που φοβάμαι είναι……………………………………………….

Ένα πράγμα στο οποίο δεν είμαι καλός/ή είναι…………………………………..

Η βασική φιλοδοξία μου και στόχος μου είναι…………………………………..

εμπνευσμένο από Mosley, J. and Tew, M., (1999),

Quality Circle Time in the Secondary School – A

Handbook of Good Practice

Συζήτηση

Ο καθηγητής προκαλεί συζήτηση σχετική με το περιεχόμενο του παραπάνω φύλλου:

  • Δίνει πληροφορίες για το ποιος/α είσαι;
  • Δυσκολεύτηκες να συμπληρώσεις κάποια πρόταση; Αν ναι, γιατί νομίζεις;
  • Γιατί είναι καλό να σκέφτεσαι για τον εαυτό σου με αυτόν τον τρόπο, κυρίως εστιάζοντας στα θετικά σου σημεία;
  • Υπάρχουν φορές που ξεχνάς τα καλά σου στοιχεία; Πότε συμβαίνει αυτό;
  • Είναι κανείς που δε νιώθει καλά, γι’ αυτό που είναι στην παρούσα φάση;
  • Θα ήθελε κανείς από την ομάδα κάποια συμβουλή για το πώς να σκέφτεται θετικά για τον εαυτό του;

Παράδειγμα: «Χρειάζομαι βοήθεια, γιατί νιώθω…»

«Θα βοηθούσε αν εσύ…», «Θα βοηθούσε αν εγώ/εμείς…»

Ολοκλήρωση

Ερώτηση καθηγητή: «Υπάρχει κάποιος που θα θέλατε να ευχαριστήσετε για τη θετική του συμβολή στον κύκλο; Για ποιο λόγο;»

Κάθε μαθητής συμπληρώνει τη φράση: «Είμαι υπερήφανος/η γι’ αυτό που είμαι, επειδή…».

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

1. Το επάγγελμά μου

Ο καθηγητής ζητά από τους μαθητές να γράψουν σε ένα χαρτί το επάγγελμα που τους αρέσει και θα ήθελαν να ασχοληθούν στο μέλλον. Γράφουν επίσης, γιατί θα ήθελαν να ασχοληθούν με το συγκεκριμένο επάγγελμα και ποια χαρακτηριστικά του εαυτού τους πιστεύουν ότι τους κάνουν ιδανικούς σε αυτόν τον τομέα.

Στη συνέχεια, ο καθηγητής συλλέγει όλα τα χαρτάκια των μαθητών και διαβάζει ένα-ένα τα επαγγέλματα. Οι μαθητές μαντεύουν ποιος από τους/τις συμμαθητές-τριες μπορεί να ασκήσει το συγκεκριμένο επάγγελμα. Προκαλούμε,ως εκπαιδευτικοί, μια συζήτηση για τα θετικά και τα αρνητικά ενός επαγγέλματος. Τι μας προσφέρει η εργασία και με ποια κριτήρια θα πρέπει να την επιλέγουμε;

2. Με πιστεύεις;

Μοιράζουμε στους μαθητές μια λίστα με αξιακά επιχειρήματα,σχετικά με τη διδακτέα ύλη της τάξης, τα οποία ενδέχεται να είναι αλήθεια ή ψέματα.

Παραδείγματα αξιακών επιχειρημάτων:

  • Τα Μ.Μ.Ε διαστρεβλώνουν και παραποιούν την πραγματικότητα
  • Οι διαφημίσεις μας ενημερώνουν για διάφορα προϊόντα
  • Οι άνθρωποι πρέπει να κρίνονται από το φαίνεσθαι.
  • Η οικογένεια τη σημερινή εποχή διέρχεται κρίση.
  • Οι μαθητές που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες είναι κουτοί.
  • Η επιστήμη σημειώνει προόδους προς όφελος των ανθρώπων.
  • Η επικοινωνία μέσω γραπτών μηνυμάτων ή facebook καθίσταται ευκολότερη για τους χρήστες
  • Οι νέοι πρέπει να σέβονται τους μεγαλύτερους.
  • Η ειρήνη είναι το πολυτιμότερο αγαθό στη ζωή του ανθρώπου.
  • Η δημοκρατία είναι καλύτερο ανάμεσα στα χειρότερα πολιτεύματα.

Οι μαθητές πρέπει να σημειώσουν δίπλα στις παραπάνω προτάσεις «Α»,αν θεωρούν το επιχείρημα αληθές και «Λ», αν θεωρούν λανθασμένο το επιχείρημα.

Στη συνέχεια, αφού χωρίσουμε τους μαθητές σε ομάδες των 3-4 ατόμων, τα παιδιά συγκρίνουν τις μεταξύ τους απαντήσεις. Αφού συνεννοηθούν και συμφωνήσουν στις απόψεις τους η κάθε ομάδα εκφράζει τη δική της θέση για το κάθε επιχείρημα.Εξηγεί, γιατί ισχύει ή όχι καθένα από αυτά. Ο εκπαιδευτικός ενθαρρύνει τη συζήτηση, χωρίς αντιπαραθέσεις, και ζητά από κάθε ομάδα να καταγράψει προτάσεις αναδιάρθρωσης των λανθασμένων επιχειρημάτων (να προτείνουν δηλαδή λύσεις).

3. Παίζοντας Jigsaw παζλ

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 3-4 ατόμων και επισκέπτονται το λινκ http://www.jigsawplanet.com/ για να διαλέξουν συγκεκριμένα παζλ και να τα συναρμολογήσουν. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα καταφέρει πρώτη να συναρμολογήσει το παζλ.

Με αφορμή το συγκεκριμένο παιχνίδι ρωτάμε τους μαθητές εάν τους αρέσει να φτιάχνουν παζλ ή όχι και γιατί.Τους ρωτάμε ποιες δραστηριότητες τους αρέσουν περισσότερο, π.χ σταυρόλεξα, κουϊζ, κ.α. Ποιος είναι ο στόχος των παζλ; Ποιες δεξιότητες αναπτύσσουν στον χρήστη;

confidence2-660

Τρόποι βελτίωσης της αυτοπεποίθησης του εκπαιδευτικού

Χρυσές στιγμές Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργήσουν μια στιγμή της ημέρας για τον εαυτό τους που θα τους χαλαρώνει και θα τους κάνει να ξεφεύγουν από τα προβλήματα και το στρες. Αυτό μπορεί να είναι οτιδήποτε ηρεμεί κάποιον, όπως ένας ζεστός καφές, ένα σταυρόλεξο, το διάβασμα ενός βιβλίου, η αγαπημένη μουσική. Κάποιοι εκπαιδευτικοί συνήθως φτάνουν […]

0 comments
εξ αποστάσεως σεμινάρια για εκπαιδευτικούς

Αυτοπεποίθηση του εκπαιδευτικού

Η συναισθηματική νοημοσύνη έχει αποδειχθεί ότι έχει θετική σχέση με την  εργασιακή επιτυχία του ατόμου. Πιο συγκεκριμένα, οι άνθρωποι που είναι σίγουροι για τον εαυτό  τους και τις δυνάμεις τους, που μπορούν να προσαρμόζουν τη διάθεσή τους ανάλογα με την  περίσταση, που μπορούν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των άλλων και να μπαίνουν στη θέση  τους, […]

0 comments
badteacher

Σχέσεις εξουσίας και ανυπακοής στο σχολείο

Ένα ζήτημα που δεν έχει ερευνηθεί τόσο ή τουλάχιστον δεν έχει δοθεί μεγάλη σημασία σε αυτό είναι των σχέσεων εξουσίας και ανυπακοής μεταξύ του σχολείου και των μαθητών. Όταν μιλάμε για σχέσεις εξουσίας και ανυπακοής αναφερόμαστε τόσο στα κορίτσια όσο και στα αγόρια και εννοούμε την τάση των μαθητών να επιβληθούν με κάποιο τρόπο απέναντι […]

0 comments
people-brainstorming

Οι νέες τεχνολογίες στην εκπαιδευτική διαδικασία: Μειονεκτήματα

Ορισμένα προβλήματα και κάποιες αρνητικές επιπτώσεις από την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών και μέσων έκφρασης στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι τα εξής: η χρήση τους δεν αποτελεί πανάκεια για την εκπαιδευτική καινοτομία και δεν θα πρέπει να αναπαράγει το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα. αποτελεί μείζον πρόβλημα η δυνατότητα ορθολογικής διαχείρισης, επεξεργασίας, αξιολόγησης της πληροφορίας. Η έγκυρη και […]

0 comments
people-brainstorming

Οι νέες τεχνολογίες στην εκπαιδευτική διαδικασία: Πλεονεκτήματα

Οι νέες τεχνολογίες και μέσα επικοινωνίας στην εκπαιδευτική διαδικασία βοηθούν τον εκπαιδευτικό να συμπεριλάβει την παιδαγωγική αξιοποίηση των υπολογιστικών εργαλείων στην καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική. Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να καταστήσει το νέο ’’ηλεκτρονικό’’ εκπαιδευτικό σύστημα κατανοητό, και να δημιουργήσει μια κατάλληλη προσέγγιση στη δημιουργική και συνεχιζόμενη εκμάθηση, η οποία να θέτει αυτές τις νέες διαδικασίες […]

0 comments
3

Γιατί επιλέγουμε την οικοσυστημική προσέγγιση για την αντιμετώπιση της απείθαρχης συμπεριφοράς;

Από τη φύση του ο άνθρωπος είναι ένα κοινωνικό ον και εξαρτάται από τον κοινωνικό του περίγυρο, προκειμένου να έχει υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις, όπως εξαρτάται και από το φυσικό του περιβάλλον για τη φυσική του επιβίωση. Παρόμοια, η σχολική τάξη δεν αποτελεί μια απλή συνάθροιση ατόμων, αλλά ένα κοινωνικό σύστημα με ιδιαίτερη διάρθρωση, μια ομάδα […]

0 comments
teacher-questions

Η συναισθηματική νοημοσύνη του εκπαιδευτικού

Η συναισθηματική νοημοσύνη έχει αποδειχθεί ότι έχει θετική σχέση με την  εργασιακή επιτυχία του ατόμου. Πιο συγκεκριμένα, οι άνθρωποι που είναι σίγουροι για τον εαυτό  τους και τις δυνάμεις τους, που μπορούν να προσαρμόζουν τη διάθεσή τους ανάλογα με την  περίσταση, που μπορούν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των άλλων και να μπαίνουν στη θέση  τους, […]

0 comments

Έκπτωση Στα Ελληνόφωνα Μεταπτυχιακά

Έκπτωση στα ελληνόφωνα μεταπτυχιακά για εγγραφές έως τις 21/6/2021 Οι θέσεις είναι περιορισμένες Το CEARS σε συνεργασία με το Università degli Studi Guglielmo Marconi προσφέρει έκπτωση σε όλα τα ελληνόφωνα μεταπτυχιακά προγράμματα. Τα δίδακτρα, για εγγραφές έως τις 21/6/2021, από 3200€ θα διαμορφωθούν στα 2900€ Ψηφιακό μάρκετινγκ | Digital Marketing   International MBA   Εκπαιδευτική […]

0 comments
images (1)

Μεταπτυχιακό στην Εκπαιδευτική Ηγεσία – Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων

Η αυξανόμενη επίδραση που έχουν οι νέες τεχνολογίες στον τρόπο ζωής μας, καθώς και η ανάπτυξη των μέσων ενημέρωσης και μετάδοσης γνώσης έχουν οδηγήσει τον τομέα της εκπαίδευσης σε έναν διαρκή μετασχηματισμό και ενημέρωση του παραδοσιακού εκπαιδευτικού πλαισίου. Κατά συνέπεια, η ταχεία εξάπλωση των νέων τεχνολογιών και η παγκοσμιοποίηση της γνώσης, οδηγούν σε αναζήτηση νέων […]

0 comments