Τρόποι βελτίωσης της αυτοπεποίθησης του εκπαιδευτικού


Μεταπτυχιακά εξ αποστάσεως για εκπαιδευτικούς

Χρυσές στιγμές

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργήσουν μια στιγμή της ημέρας για τον εαυτό τους που θα τους χαλαρώνει και θα τους κάνει να ξεφεύγουν από τα προβλήματα και το στρες. Αυτό μπορεί να είναι οτιδήποτε ηρεμεί κάποιον, όπως ένας ζεστός καφές, ένα σταυρόλεξο, το διάβασμα ενός βιβλίου, η αγαπημένη μουσική. Κάποιοι εκπαιδευτικοί συνήθως φτάνουν νωρίτερα στο χώρο εργασίας τους, ώστε να οργανωθούν και να ανασυγκροτηθούν για το μάθημά τους. Στο τέλος της διδασκαλίας, καλό θα ήταν να υπάρχει κάτι αντίστοιχο με τα παραπάνω (μια στάση για έναν καφέ, μουσική στο αυτοκίνητο καθώς επιστρέφει, κ.λπ) για τον εκπαιδευτικό, ώστε να γυρίζει στο σπίτι του με μια θετική σκέψη.

Οι χρυσές στιγμές βασίζονται στην ιδέα της συγκέντρωσης σε όλες τις αισθήσεις μας, καθώς σκεφτόμαστε μια στιγμή ευχαρίστησης. Για παράδειγμα, καθώς πίνουμε το αγαπημένο μας ρόφημα, ας επικεντρώσουμε την προσοχή μας και ας στρέψουμε τις αισθήσεις μας στην ωραία του γεύση, το ζεστό ή δροσερό ποτήρι, τη θέα του ορίζοντα και την εικόνα του ουρανού. Θα εκπλαγεί κάποιος με την αποτελεσματικότητα που θα έχει η παραπάνω στιγμή στο να αποδιώξει κάθε σκοτεινή σκέψη από μέσα του. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να επιδιώκει να δημιουργεί τέτοιες στιγμές για τον εαυτό του, ώστε να έχει μια καλή πνευματική υγεία και ισορροπημένη ψυχοσυναισθηματική κατάσταση.

Θέτοντας σαφή όρια

Πολύ σημαντικό είναι η αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου. Ο εκπαιδευτικός δουλεύει πολλές ώρες, πέραν των ωρών διδασκαλίας, αφού χρειάζεται να προετοιμάσει το υλικό του, να οργανώσει τη διδασκαλία του, να διορθώσει διαγωνίσματα κ.α. Πολλές φορές εργάζεται στο σπίτι,ακόμα και τα Σαββατοκύριακα. Έτσι, όλη αυτή η εξαντλητική κατάσταση είναι πιθανόν να τον οδηγήσει στο λεγόμενο «burn out», στην εξόντωση του δηλαδή και σε μια αγχογόνα κατάσταση.

Κρίνεται απαραίτητο λοιπόν, να τεθούν προτεραιότητες στο τι χρειάζεται να γίνει άμεσα και τι δε χρειάζεται. Υπάρχουν πράγματα που μπορούν να μετατεθούν σε μετέπειτα χρόνο. Άλλωστε δεν μπορούν να γίνονται όλα ταυτόχρονα και εξίσου καλά. Η σωστή οργάνωση με ένα ημερολόγιο δραστηριοτήτων και η οριοθέτηση των συγκεχυμένων καταστάσεων θα ελαφρύνει πολύ τον εκπαιδευτικό και θα τον κάνει να αποφορτιστεί από τα πολλά βάρη που έχει αναλάβει.

Καλλιέργεια της αυτοεπίγνωσης και της αυτορρύθμισης

Για να γνωρίσει ο εκπαιδευτικός τα συναισθήματά του πρέπει καταρχήν να τα αναγνωρίσει με σαφήνεια, δηλαδή να τους δώσει ένα κατάλληλο όνομα. Αυτό όμως συχνά δεν είναι αρκετό. Σημαντικό είναι να αναζητήσει λοιπόν τα βαθύτερα συναισθήματά του που σχετίζονται με μια συγκεκριμένη συμπεριφορά που εκδηλώνει σε συνάρτηση με τη συμπεριφορά ενός μαθητή ή μιας τάξης απέναντί του. Για παράδειγμα, όταν κάποιος θυμώνει και φωνάζει σε έναν/μια μαθητή/τρια, επειδή του/της είπε ότι μιλάει γρήγορα και δεν πρόλαβε να γράψει στο τετράδιό του, είναι γιατί έχει ενοχληθεί από την ίδια του τη στάση, αφού δε φρόντισε να εντάξει έγκαιρα όλους τους μαθητές στο γράψιμο της άσκησης. Δεν ενοχλήθηκε δηλαδή από τη στάση του μαθητή, αλλά από τη δική του στάση.

Επομένως, ελέγχοντας ο εκπαιδευτικός, αλλά και ο κάθε άνθρωπος τα συναισθήματά του κερδίζει στο να:

  • Ανταποκρινεται καλύτερα σε «δύσκολους» μαθητές και καταστάσεις
  • Γίνεται πιο ήρεμος όταν πρέπει να ανταποκριθεί σε αγχωτικές καταστάσεις
  • Βοηθά και τους άλλους να αντιμετωπίσουν τα άσχημα συναισθήματά τους
  • Αποφεύγει τη λεκτική βία και την προσβολή των μαθητών του/της

 

Σεμινάρια εξ αποστάσεως για εκπαιδευτικούς

Ανάπτυξη της ενσυναίσθησης

Ο εκπαιδευτικός οφείλει να αντιλαμβάνεται και να αφουγκράζεται τα συναισθήματα των μαθητών του. Να μπορεί να μπαίνει στη θέση τους, κρίνοντάς τους με βάση την προσωπικότητα και τα χαρακτηριστικά των μαθητών του/της και όχι τα δικά του/της. Η ικανότητα αυτή ονομάζεται ενσυναίσθηση. Για να κατακτήσει όμως την ενσυναίσθηση, πρέπει πρώτα να έχει αντιληφθεί τα δικά του συναισθήματα.

Συνδρομή της Πολιτείας/Υπουργείου Παιδείας

Είναι ανάγκη η πολιτεία να αντιμετωπίσει κατάλληλα τα διάφορα θέματα της εκπαίδευσης (αναλυτικά προγράμματα, υλικοτεχνική υποδομή, εκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών). Χρειάζονται περισσότερα βήματα τόσο στο επίπεδο παροχής εξειδικευμένων γνώσεων και στον τομέα απόκτησης ικανοτήτων και δεξιοτήτων (μεθοδολογία και οργάνωση της διδασκαλίας), όσο και στον τομέα που αναφέρεται στην απόκτηση ικανοτήτων συναισθηματικής αντιμετώπισης των μαθητών. Ιδιαίτερα στους υποψήφιους δασκάλους τα Πανεπιστήμια (μέσω αναμόρφωσης των προγραμμάτων τους με τα κατάλληλα μαθήματα και σεμινάρια)θα πρέπει να καλλιεργήσουν την ικανότητα να αναπτύσσουν θετικές στάσεις και καλές σχέσεις με τους μαθητές τους. Η απόκτηση των απαραίτητων για κάθε εκπαιδευτικό ικανοτήτων και δεξιοτήτων (ενσυναίσθηση, γνησιότητα, άνευ όρων αποδοχή του μαθητή), δεν μπορεί να επιτευχθεί με τον παραδοσιακό τρόπο αποστήθισης ή ακόμη και αφομοίωσης γενικών εγκυκλοπαιδικών γνώσεων. Απαιτείται επιπλέον και η οργάνωση ομαδοσυνεργατικών σεμιναρίων, όπως σεμινάρια εκπαίδευσης συμβούλων και ψυχοθεραπευτών, όπου θα επιτυγχάνεται η απόκτηση δεξιοτήτων και στάσεων που θα διευκολύνουν τη γνήσια προσέγγιση των μαθητών.

Ακόμη, η βιωματική εκπαίδευση και επιμόρφωση είναι σημαντικά στοιχεία για τον εκπαιδευτικό, καθώς εάν ο ίδιος ενστερνιστεί βιωματικές μεθόδους και περάσει μέσα από σχετική βιωματική εκπαιδευτική εμπειρία, θα τις αντιμετωπίσει θετικά και θα επιχειρήσει να τις εφαρμόσει συστηματικά.

Τελευταίο, αλλά εξίσου σημαντικό είναι η παροχή περισσότερης διοικητικής και παιδαγωγικής αυτονομίας στα σχολεία. Η αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος θα συνέβαλε στην αύξηση της παιδαγωγικής ελευθερίας-αυτονομίας του εκπαιδευτικού και κατά συνέπεια στην ελεύθερη και υπεύθυνη δημιουργία από μέρους του δασκάλου (Μπρούζος, 1998).

Σίγουρο είναι πως οι συναισθηματικά ευφυείς εκπαιδευτικοί  θα καταστήσουν και τα παιδιά τους συναισθηματικά υγιή, θα τα δουν να ξεχωρίζουν στην επαγγελματική τους ζωή, να πετυχαίνουν στην προσωπική και τελικά να προοδεύουν.

center

Σενάρια και παιχνίδια circle time

1.  Προτερήματα και ελαττώματα Προθέρμανση Ένα παιχνίδι που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην προθέρμανση είναι η δημιουργία μικρών ομάδων ανάλογα με την κατηγορία στην οποία εντάσσεται ο κάθε μαθητής. Ο καθηγητής αναφέρει διάφορες κατηγορίες, όπως: οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται για τα Μαθηματικά, όσοι έχουν γεννηθεί καλοκαίρι, οποιοσδήποτε φορά παπούτσι 37νο., κ.ά Όποιοι ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες μπαίνουν […]

0 comments
εξ αποστάσεως σεμινάρια για εκπαιδευτικούς

Εφαρμόζοντας τον κυκλικό χρόνο

Φάση προθέρμανσης  Είναι καλό να ξεκινά κάθε συζήτηση με ένα παιχνίδι. Αυτό θα δημιουργήσει ένα πνεύμα ομαδικότητας και θα ενθαρρύνει τους μαθητές για μια ανοιχτή συζήτηση. Το γεγονός ότι οι μαθητές βρίσκονται στο στάδιο της εφηβείας, δεν θα πρέπει να αποθαρρύνει τον εκπαιδευτικό για την υλοποίηση του παιχνιδιού ούτε να παρερμηνευτεί ως κάτι παιδιάστικο και […]

0 comments
images (1)

Tι είναι η μέθοδος Circle time;

Αν θέσουμε το ερώτημα κατά πόσο αρκεί η άριστη διδασκαλία από πλευράς επιστημονικής κατάρτισης και γνώσεων του εκπαιδευτικού και ένα άριστο σχολικό πρόγραμμα για την ενεργό συμμετοχή και θετική επίδοση όλων των μαθητών σε μία εκπαιδευτική μονάδα η απάντηση που θα πάρουμε είναι πως όχι μόνο δεν αρκούν, αλλά ίσως χαρακτηρίζονται και δευτερεύουσας σημασίας μέσα […]

0 comments
1

Κανόνες στην τάξη: Αμοιβές και Ποινές

Η καλύτερη θεραπεία λένε είναι η πρόληψη και όχι η εκ των υστέρων αντιμετώπιση. Από τα πιο σημαντικά και χρήσιμα πράγματα, όταν διδάσκουμε σε μία τάξη είναι η θέσπιση κανόνων συμπεριφοράς, ιδιαίτερα από την αρχή της χρονιάς. Οι κανόνες πρέπει να συζητηθούν με τους μαθητές και να γίνουν αποδεκτοί από όλους. Αφού συμφωνηθούν, μπορούμε να […]

0 comments
confidence2-660

Τρόποι βελτίωσης της αυτοπεποίθησης του εκπαιδευτικού

Χρυσές στιγμές Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργήσουν μια στιγμή της ημέρας για τον εαυτό τους που θα τους χαλαρώνει και θα τους κάνει να ξεφεύγουν από τα προβλήματα και το στρες. Αυτό μπορεί να είναι οτιδήποτε ηρεμεί κάποιον, όπως ένας ζεστός καφές, ένα σταυρόλεξο, το διάβασμα ενός βιβλίου, η αγαπημένη μουσική. Κάποιοι εκπαιδευτικοί συνήθως φτάνουν […]

0 comments
bullying-1

Προτάσεις για βελτίωση της σχολικής συμπεριφοράς

Οι προτάσεις που ακολουθούν δεν αποτελούν έναν απόλυτο κανόνα. Όταν, όπως προαναφέραμε, η τάξη αποτελεί ένα πολύπλοκο και πολυδιάστατο κοινωνικό περιβάλλον, δε σημαίνει ότι υπάρχουν εύκολες και μετρήσιμες απαντήσεις. Ούτε ότι μπορούν να εφαρμοστούν σε όλα ανεξαιρέτως τα σχολικά περιβάλλοντα. Αν όμως χρησιμοποιήσετε αυτές τις προτάσεις ως έναν μπούσουλα για την αντιμετώπιση δυσάρεστων καταστάσεων και […]

0 comments
εξ αποστάσεως σεμινάρια για εκπαιδευτικούς

Αυτοπεποίθηση του εκπαιδευτικού

Η συναισθηματική νοημοσύνη έχει αποδειχθεί ότι έχει θετική σχέση με την  εργασιακή επιτυχία του ατόμου. Πιο συγκεκριμένα, οι άνθρωποι που είναι σίγουροι για τον εαυτό  τους και τις δυνάμεις τους, που μπορούν να προσαρμόζουν τη διάθεσή τους ανάλογα με την  περίσταση, που μπορούν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των άλλων και να μπαίνουν στη θέση  τους, […]

0 comments
management

Όταν οι μαθητές έρχονται καθυστερημένα στο μάθημά

Καλό είναι, όταν ένας μαθητής μπαίνει αργοπορημένος μέσα στην τάξη, να μην τον ρωτήσουμε: «Γιατί άργησες; Πού ήσουν;». Η ερώτηση αυτή έχει χαρακτηριστικά ανάκρισης και δεν πρόκειται να βελτιώσει την κατάσταση΄το αντίθετο, μπορεί να επιδεινώσει τη συμπεριφορά του μαθητή. Ας δούμε ένα παράδειγμα αντιμετώπισης μιας τέτοιας κατάστασης: -Καθηγητής: [Καλωσορίζει το μαθητή στην είσοδο της τάξης]. Καλώς […]

0 comments
ντ1

Εντοπισμός των αιτιών της προβληματικής συμπεριφοράς στο σχολείο

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να καταλάβουμε πώς, οι μαθητές που είναι δυσαρεστημένοι από το σχολείο και τα μαθήματα, νιώθουν για το μαθησιακό περιβάλλον και τους καθηγητές τους και τι σκέπτονται για τον εαυτό τους ως μαθητές. Ωραία τα παραπάνω, με ποιο τρόπο όμως θα βρούμε, για ποιο λόγο αντιδρά έτσι ο μαθητής; 1. Μία παιδαγωγική τεχνική εύρεσης […]

0 comments
teaching

ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ: ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΜΙΑΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

 ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ:   ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΜΙΑΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ αλλαγή της οπτικής γωνίας – τροποποίηση της σκέψης πάνω στο πρόβλημα (= αναστοχασμός και αναπλαισίωση) συνεργατική δυνατότητα και θετική εναλλακτική ερμηνεία ρόλος του ντεντέκτιβ (= ερωτήσεις για τη διαλεύκανση των προβλημάτων) αναζήτηση θετικών κινήτρων στα προβλήματα συμπεριφοράς ενθάρρυνση της προβληματικής συμπεριφοράς με διαφορετικό τρόπο αξιοποίηση του χιούμορ […]

0 comments